Wat is er mooier dan het binnenhalen van nieuwe klanten? Deze klanten ook behouden. Een eerste aankoop is leuk, maar een klant laat pas echt zijn waarde zien wanneer hij vaker en vaker iets bij uw aanschaft. Hoog tijd dus om te investeren in manieren om uw nieuwe klanten ook te behouden. 

Het belang van klantbehoud 

Hoewel het ontzettend belangrijk is om nieuwe klanten te werven voor uw bedrijf, zien sommige bedrijven het belang van het behouden van klanten over het hoofd. U wist het misschien niet maar een gemiddelde vaste klant geeft statistisch gezien bijna 70% meer uit u dan in het eerste jaar. Dit betekent dus dat één vaste klant veel meer op levert dan een nieuwe klant die slechts één aankoop bij u doet. Niet alleen leveren bestaande klanten meer geld op dan een nieuwe klanten. Een klant behouden kost ook veel minder dan het werven van een nieuwe. Verder levert een loyale klant je ook gratis marketing op door uw aan te bevelen bij anderen, die ook uw product of service nodig hebben. Erg belangrijk dus om uw klanten tevreden te houden zodat ze geld blijven uitgeven bij u en niet bij de concurrent. 

Hoe helpt een klantportaal hierbij 

Eén van de voornaamste redenen waarom klanten ontevreden worden is door gebrekkige klantenservice. Klanten vinden snel dat ze te weinig inzicht hebben in belangrijke informatie hebben of dat deze informatie onoverzichtelijk, moeilijk te vinden en te verspreid is. Hier kan een op maat gemaakt online klantportaal u mee helpen. Een klantportaal verbindt u en uw klanten door deze informatie op één plek makkelijk toegankelijk te maken voor uw klanten. U moet hierbij denken aan informatie als: bestellingen, facturen en klantgegevens. Normaal gesproken komt deze data van verschillende bronnen zoals een CRM-pakket en een e-commerce platform. Klanten zouden dus op veel plekken moeten zoeken om deze informatie te vergaren. Een online klantportaal voegt al deze datastromen samen en presenteert de informatie overzichtelijk in één systeem. Zo vinden klanten alles wat ze nodig hebben snel en gemakkelijk op één plek.  

Andere manieren om klanten tevreden te houden 

Wat ook helpt om u klanten tevreden te houden in een getraind team dat goed met elkaar verbonden is. Als een team goed verbonden is weet elke werknemer wat er speelt bij welke klant. Zo kan een klant altijd met zijn problemen bij elke werknemer terecht. 

Naast een verbonden team is goed verbonden met u w klanten en bereikbaar zijn ook erg belangrijk om uw klanten tevreden te houden. Zorg er dus voor dat u makkelijk te bereiken bent door bijvoorbeeld een klantvolgsysteem, waar uw klanten u kunnen bereiken voor al hun vragen of problemen. Zo houdt u uw klanten tevreden en houden zij uw portemonnee gevuld.