Wanneer je regelmatig vergaderingen of presentaties geeft, dan weet jij als geen ander dat niet alle gegeven informatie bij de ontvanger blijft hangen. Dit hoeft niet altijd aan jouw verhaal te liggen. Mensen zijn immers bijzondere wensen, waardoor onze hersenen ook op andere manieren informatie verwerken. De één is een beelddenker terwijl de ander juist een woorddenker is. Hierdoor is het overbrengen van een boodschap extra lastig geworden. Om jouw verhaal tijdens een presentatie te verduidelijken kan je kiezen voor visuele communicatie. Maar waarom zou je hier nou voor moeten kiezen? In deze blog leggen wij je dat graag aan de hand van drie redenen uit.

 

1. Maakt inhoud begrijpelijker

Je bent vast wel bekend met de uitdrukking: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Vandaag de dag geldt deze uitdrukking nog steeds. Door de komst het internet krijgen we iedere dag weer ontzettend veel prikkels te verwerken, waardoor niet alle gekregen informatie blijft hangen. Door gebruik te maken van visuele communicatie wordt jouw verhaal verduidelijkt in de vorm van een kleurrijke praatplaat. Hiermee kan de ontvanger in een oogopslag zien wat er bedoeld wordt en trek je dus direct de aandacht. Een tekening spreekt immer voor zich.

 

2. Beeld kan gedrag veranderen

Wist je dat beeld gedrag kan veranderen? Dit klinkt misschien heel gek, maar het is inmiddels bewezen door de Amerikaanse universiteit Harvard dat beeld helpt om een doelgroep te bereiken die je anders niet had bereikt. Een goed voorbeeld hiervan is het overhalen van mensen om te gaan recyclen. Een boodschap hierover in de krant had nauwelijks effect. Totdat men besloot om visuele communicatie in te zetten via de tv, logo’s en radio. Hierdoor zit het recycle logo inmiddels in ons geheugen opgeslagen. Het blijkt dus wel weer dat de kracht van beelden nog steeds sterker is dan dat de meeste bedrijven denken.

 

3. Brengt mensen bij elkaar

Door visuele communicatie te gebruiken zorg je ervoor dat mensen bij elkaar komen. Doordat een praatplaat heel duidelijk is, kan het gebruikt worden om met verschillende mensen in discussie te gaan. Hiermee krijg je direct een interactief publiek die jouw boodschap graag wil horen. Visuele communicatie spoort de ontvangers aan om zelf ergens over na te denken en vragen te gaan stellen. Zo kan een praatplaat perfect gebruikt worden in een bedrijf waarin het niet helemaal duidelijk is wat de marketingafdeling precies doet. Door te visualiseren in een tekening wordt dit het gesprekspunt binnen het bedrijf. Hiermee wordt het mogelijk om onderling nieuwe ideeën en inzichten uit te wisselen. Dit kan soms tot waardevolle toevoegingen leiden voor jouw bedrijf!

Wil je meer weten over wat visuele communicatie voor jou kan betekenen? Neem dan eens een kijkje in de kleurrijke creaties van studio Rood Gras en laat jouw boodschap beter overkomen. Want zelfs vandaag geldt nog: beelden zeggen veel meer dan duizend woorden.